De 5e maand van mijn hamsteruitdaging is beneden peil, zeker ten opzichte van juni. Maar juist daarom is het misschien ook niet zo erg. Enne… alles gaat toch op een zacht pitje in de zomer? :P

Ik heb alleen wat kleine dingen gebruikt (wél meer dan de beloofde 2): papadams, tuinkerszaadjes en een basilicum kruidenblokje in de Napolitaanse witte bonen. Maar de bonen had ik al meegeteld toen ik ze kookte en invroor in juni ;)

Ik dacht dat iedereen wist hoe je tuinkers moet zaaien, maar ik zag dat er regelmatig naar wordt gegoogeld. U vraagt, wij draaien!

Nodig: kopje (o.i.d.), schoteltje, watten, water en zaadjes.

  1. Doe ca. 1 eierlepel zaadjes in het kopje met een beetje water erbij en laat ze een kwartiertje weken. De zaadjes vormen zo een geleiachtige massa die je makkelijk kunt uitspreiden op de watten.
  2. Leg een dun laagje watten op het schoteltje en maak dit vochtig (laat een teveel aan water van het schoteltje aflopen).
  3. Spreid de zaadjes na het weken gelijkmatig over de watten; probeer ervoor te zorgen dat ze naast, en niet op elkaar liggen.
  4. Zet het schoteltje op een lichte plaats, maar niet in de felle zon (zelf zet ik het in de keuken, met een plantenspuit ernaast). Je ziet de zaadjes waarschijnlijk nog dezelfde dag ontkiemen!
  5. Zorg dat de watten vochtig blijven: ik besproei de kiemen ’s ochtends en ’s avonds met de plantenspuit.

Na een dag of 5 is de sterrenkers lang genoeg om te gebruiken: knip deze vlak boven de watten af. Zelf gekweekt, dus je hoeft ze niet te wassen ;)

Deze week ben ik toevallig aan het uitproberen hoe het zaaien van tuinkers werkt met een kiembakje — als ik geen watten hoef te gebruiken is het nóg duurzamer ;) Bovendien kun je dan een plukje eruit trekken en de wortjes afknippen (in plaats van andersom). Het zou ook met een bakje aarde moeten kunnen, waarna je de vrijgekomen plek telkens weer opvult met nieuwe zaadjes. Er is nog een hoop te ontdekken ;) En wie het weet mag het zeggen!

