Burn Notice

Ik ben van het zeldzame slag ‘gericht tv-kijker’: ik kijk alleen wat ik écht wil zien en dan meestal ook nog op mijn eigen tijd ;) Daarvoor heb je dan
wel een harddiskrecorder en een VPRO-gids nodig (of vooruit, een online tv-gids mag ook ;)

Zulk kijkgedrag heeft als voordeel dat je series niet met spanning een week hoeft te wachten op het vervolg, maar dat je lekker aflevering na aflevering kunt kijken :) Zo geniet ik sinds vorige week van de serie Burn Notice, die dinsdagavonds om ca. 22 uur wordt uitgezonden op RTL5. Morgen zijn ze daar al bij nummer 11 en ik ben ongeveer halverwege. De eerste 3 episodes moest ik even besluiten of het de moeite van het opnemen waard was — ik laat The Culture Show ervoor schieten (nou ja, ik neem dan vrijdagnacht de uncut-versie op) — maar eenmaal gewend vind ik het errug lollig!

Ik citeer ff uit de Wikipedia-pagina:

De serie draait om Michael Westen, die al jarenlang een succesvolle spion is in dienst van Amerika. Dan krijgt hij op een dag een bericht met de tekst ‘You got Burned’, wat inhoud dat hij en zogenaamde “Burn Notice” heeft ontvangen en dus feitelijk is ontslagen. Voor Westen is dat [..] een ernstige situatie. Als een spion wordt ontslagen, dan heeft hij opeens geen geld, credit, werkhistorie of enig ander middel om te laten zien wie hij is.

Michael Westen wordt gespeeld door Jeffrey Donovan, die ik onlangs in Clint Eastwoods Changeling voor het eerst zag. Ik vind het een beetje een gladjanus, maar de hele serie is ‘slick‘ gefilmd dus dat lijkt een goeie keuze ;)

Burn Notice dus. Het zijn een beetje flutverhaaltjes die soms je intelligentie onderschatten, maar leuk(st)e van de serie vind ik dat-ie inhaakt op allerlei Amerikaanse tv-series uit mijn jeugd. Zoals:

  • Miami Vice: Burn Notice speelt in Miami en je ziet telkens shots van scheurende speedboten of flanerende vrouwen in bikini’s; bovendien lijkt Sam, de enige ‘vriend’ die Michael nog bij de FBI heeft, op collega Switek van Crocket & Tubbs uit Miami Vice
  • Dallas: het liefje van Sam wordt gespeeld door Audrey Landers, oftewel Afton uit Dallas (nauwelijks veranderd overigens, dus daar is een hoop aan gesleuteld…)
  • The A-Team: er wordt flink gefröbeld met mobiele telefoons, duct-tape en andere huis-tuin-en-keuken gadgets; bovendien verricht Michael veel ‘vriendendiensten’, net als Hannibal, Face, B.A. en Murdock
  • Magnum, P.I.: ook Magnum hielp vooral vrienden (van vrienden) als ik het mij goed herinner; daarnaast heeft Michael net als Tom Selleck een karakteristiek lachje dat vaak close-up in beeld wordt gebracht — en had Magnum niet net zo’n voice-over?
  • Cagney & Lacey: Michaels moeder (belangrijke bijrol) wordt gespeeld door Sharon Gless a.k.a. Cagney
  • Charlie’s Angels: Michaels toeverlaat Fiona is een soort schietgrage Angel
  • Knight Rider: snelle (zwarte) auto ;) en dat is natuurlijk ook een link met Miami Vice en Magnum, alleen waren dat resp. witte en rode bolides (vrouwen letten op de kleur, niet op het merk — behalve Elsje natuurlijk ;)
  • Hill Street Blues: Fiona riep Michael laatst na wat leek op iets waarmee ‘the chief’ in Hill Street Blues zijn agenten op pad stuurde: (“and remember, be careful out there” — of zoiets, ik hoor graag de juiste quote!)

Wie ontdekt meer??? Het lijkt me dat dit het topje van de ijsberg moet zijn! Waarvan kennen we bijvoorbeeld het tussendoor stilzetten van beelden, en de introductie van personages met typemachine-letters? Ook dat komt me razend bekend voor…

ETA: vanwege extreme spam op dit bericht is de commentaarmogelijkheid hier uitgeschakeld.

