Edward R. Murrow smoking...

Voordat ik toe ben aan de dagfavoriet, even een tussenstopje in mijn vervolgblog met besprekingen van het afgelopen Parool Oscarweekend. Wat me opvalt is namelijk dat we dit jaar 3 films zagen die het predicaat ‘waargebeurd’ kunnen krijgen. Dat was geen bewuste keuze ;)

Waltz with Bashir is een ‘geanimeerde documentaire‘ over (jonge) Israëlische soldaten in de Libanon-oorlog — of ‘Beirut’, zoals ik het me uit mijn jeugd herinner. Changeling gaat over een ontvoeringszaak (en bijbehorend politiegestuntel) die in de jaren twintig van de vorige eeuw werkelijk in Los Angelos heeft plaatsgevonden. En Frost / Nixon handelt over de grote bekentenis van Nixon, die hem indertijd in David Frost’s tv-programma ‘ontglipte’ (?). Sommigen beweren ook nog dat The Wrestler voor Mickey Rourke is geschreven en als het ware over hemzelf gaat, maar die tel ik toch niet mee.

In mijn lijstje van vorig jaar (2008) ontdek ik geen echte trends — wie dat wel doet mag het zeggen — maar in 2006, mijn ‘eerste keer’ Paroolweekend, bleken ook veel waargebeurde verhalen op ons programma te staan. En politiek drama, maar die trend geldt niet speciaal voor mij: aan de Oscar nominaties te zien was Amerika dat jaar opeens erg geïnteresseerd in politiek getinte cinema.

Welke films zagen we in 2006 op de Parooldag?

  • Good Night, and Good Luck. van George Clooney >> waargebeurd & politiek
    Een prachtige zwartwitfilm met talking heads over tv-presentator Edgar R. Murrow die in zijn programma als een van de weinige media-figuren de strijd aandurfde tegen de valse beschuldigingen van de anti-communistische senator McCarthy. Roken in beeld mocht en zag er nog sophisticated uit ook ;)
  • Sophie Scholl – die letzten Tage van Marc Rothemund >> waargebeurd & politiek
    Interessant. Meer weet ik er 3 jaar na dato niet meer over te zeggen ;)
  • Munich van Steven Spielberg >> waargebeurd & politiek
    Deze meer dan tweeëneenhalf uur durende film was echt veeeeeel te lang naar mijn zin. Wel indrukwekkend hoe een brave Israëlische huisvader kan veranderen in een moordmachine — en nooit meer dezelfde zal zijn. Dat stemt tot nadenken.
  • A History of Violence van David Cronenberg (pas op voor spoilers in de link!)
    Cronenberg is altijd goed. Een credo dat ook lijkt te gelden voor acteur Viggo Mortensen ;) A History of Violence is een heftige film waar flink over moest worden nagepraat.
  • Syriana van Stephen Gaghan >> politiek
    Tagline: “Everything is complicated” .. oeps verkeerde quote: “Everything is connected” ;) We zagen deze film als laatste en konden hem na de vermoeiende dag echt absoluut niet meer volgen…

Fascinerend om te ontdekken dat er ook nog inhoudelijker overeenkomsten zijn: de ‘val’ van politici dankzij de media (Good Night, and Good Luck. vs. Frost / Nixon) en de impact van Israëls ehm.. ‘buitenlandpolitiek’ op haar burgers (Munich vs. Waltz with Bashir). Zo leer je nog eens wat over jezelf ;)

