Iedereen kent natuurlijk origami, de Japanse kunst van het papiervouwen waarbij zonder knippen of plakken geweldige creaties worden gemaakt. Maar daar wil ik het nu niet met jullie over hebben ;) Nee, deze post gaat over het vouwen van de was — en dan met name T-shirts. De gemiddelde Japanner doet namelijk 2 seconden over een shirt en dat is sneller dan westerlingen. Tja, ze moeten natuurlijk tijdwinst boeken voor het maken van charaben bento voor het hele gezin: arty lunchpakketten die door de aandacht die eraan is besteed liefde uitdrukken. Er is zelfs een naam voor shortcuts die het alledaagse leven eenvoudig versnellen: uruwaza. Japan fascineert me :)

Afijn, het vouwen lijkt heel simpel en je doet het zó na, maar als ik het de volgende dag opnieuw probeer dan ben ik opeens de kluts kwijt. Ik mis zeker een gen ;) Omdat jullie vast geen Japans spreken, heb ik een Engelstalige instructievideo opgezocht. Have fun en geniet van de extra tijd die het je oplevert! :)

