Parool Oscardag 2009

Nee, ik ben niet gek :) Ik weet heel goed dat de Oscars inmiddels zijn uitgereikt en dat Danny Boyle met Slumdog Millionaire de grote winnaar is. Maar wij genoten de zaterdag vóór de uitreiking op het Parool Oscarweekend van 5 nominaties voor de Academy Awards 2009. Onze favoriet van de dag was… Waltz with Bashir. En ja, we zagen óók Slumdog Millionaire. Want wat was ons volledige programma?

  • Slumdog Millionaire van Danny Boyle
    (o.a. genomineerd voor Beste Film, Beste Regie en Beste Muziek)
  • The Wrestler van Darren Aronofsky
    (Mickey Rourke genomineerd als Beste Mannelijke Hoofdrol, Marisa Tomei voor Vrouwelijke bijrol)
  • Changeling van Clint Eastwood
    (o.a. Beste Cinematografie en Angelina Jolie als Beste Vrouwelijke Hoofdrol)
  • Waltz with Bashir van Ari Folman
    (Beste Buitenlandse Film)
  • Frost / Nixon van Ron Howard
    (o.a. Beste Film, Beste Regie en Beste Mannelijke Hoofdrol)

De beste en minste film van de dag kan ik makkelijk benoemen, maar de 2e t/m 4e plaats kost meer moeite. Als ik nu moet beslissen ga ik voor de volgende ranglijst:

  1. Waltz with Bashir (indrukwekkende animatie-documentaire)
  2. Slumdog Millionaire (feelgood met een tintje heftig, heerlijke soundtrack)
  3. The Wrestler (had ik niet veel zin in maar was indrukwekkend en ontroerend)
  4. Frost / Nixon (boeiend)
  5. Changeling (eh.. aardig)

Ik wil dat binnenkort best wat meer toelichten maar nu heb ik geen tijd. Vanavond ga ik weer naar Amsterdam, nu voor een concert van The Sisters of Mercy :) Mede-groupies van Mark Kermode verwijs ik intussen graag naar zijn blog over de Oscars.

Dit was trouwens de 3e keer dat we naar het Parool Oscarweekend gingen. En ik ben van plan dat te blijven doen :) Hoewel sommige bezoekers klaagden dat ze het drukker vonden dan vorig jaar, was dat volgens mij niet het geval. Sympathiek dat het festival ondanks zijn populariteit niet groeit en zo zijn knusse kleinschaligheid behoudt! :) Vorig jaar heb ik trouwens ook over mijn ervaringen in het Parool Oscarweekend geschreven…

