Cover Museum van Onvoorwaardelijke Overgave, Dubravka UgresicDe in Amsterdam wonende Kroatische ‘banneling’ Dubravka Ugrešić schrijft in dit boek over de relatie tussen foto’s en herinneringen: de beeld-(auto)biografie die ontstaat door je persoonlijke verzameling kiekjes, souveniers, prullen. Maar ook over de relatie tussen herinneringen en identiteit en dat cultureel erfgoed daarom daarom vaak doelbewust wordt vernietigd in oorlogen.

Een fascinerend boek dat me bijna in de schoot geworpen werd. De Engelse vertaling stond tussen een rijtje scherpe aanbiedingen — mijn aandacht werd natuurlijk getrokken door dat “museum” in de titel — terwijl ik net de avond daarvoor een artikel over de schrijfster had gelezen i.v.m. de uitgave van haar nieuwe boek: Amsterdam, Amsterdam. Cover the Museum of Unconditional Surrender, Dubravka UgresicAl in de boekwinkel begon ik geboeid te lezen en de eerste pagina ontlokte me meteen een lach. Door dit boek ging ik in de Berlijnse ZOO op zoek naar zeeolifant Roland. En ook het Museum van Onvoorwaardelijke Overgave wil ik nog bezoeken, dat tegenwoordig Museum Berlin-Karlshorst heet.

Dubravka Ugrešić schrijft afwisselende stukken die samen een verhaal vertellen. Een soort tekstueel plakboek dat je rustig doorbladert, want Ugrešić’ taal nodigt uit tot een ontspannen tempo. Het is het eerste boek in mijn leven dat ik al snel opnieuw las, ook al was dat dan in een andere taal ;-)