Black bottom cupcakes

Chocolate cream cheese cupcakes

Om niet teveel met mijn neus achter een beeldscherm of in een boek te zitten, probeer ik ook wel eens andere hobby’s uit. Zoals tuinieren (op het balkon), of bakken. En aangezien ik al een poosje mijn zinnen had gezet op deze black bottom cupcakes, werd het vandaag cakejes bakken. Het handige van allrecipes.com is dat je de Amerikaanse hoeveelheden met één druk op de knop kunt omzetten naar Nederlandse. Alleen in de beschrijving moet je dan even opletten. Maar oorspronkelijk was ik als een blok voor dit recept gevallen op het blog Culinary Obsessed.

Ik heb de tip van ‘jworth’ op allrecipes opgevolgd en in plaats van water koffie gebruikt die ik van instant espresso maakte (Nescafé). Ook nam ik frambozenazijn in plaats van witte of appelazijn (beide had ik niet in huis) en heb ik gewoon chocolade in brokjes gehakt in plaats van chocolate chips. Daarvoor nam ik wel een reep met minstens 77% cacao.

Cakevormpjes

Hearts for a friend

Het mooie was dat ik meteen mijn nieuwe hartvormpjes kon uitproberen (gekocht bij de Hema). En eigenlijk zijn die nog het beste gelukt! Nu is het zo dat je de siliconenvorm de eerste keer moet invetten en daarna niet meer. Argwanend als ik ben, wil ik dus eerst een tweede proefsessie uitvoeren voordat ik op grote schaal siliconenvormen ga inslaan. Maar bij een nieuw succes ga ik dat dus zeker doen.

De andere cakejes heb ik nu met gewone metalen muffinvormen gemaakt, maar daarin wel papieren cakevormpjes gezet. Dat scheelt afwas, we hebben namelijk geen afwasmachine! En het staat ook leuker – deze cups zijn wederom van de Hema, daar hebben ze nu eenmaal schattig spul (kawaii! in het Japans).

Zwarte kontjes

Wel, de cakejes waren heerlijk! Mooi donker van alle kanten en niet aangebrand, wat de titel misschien doet vermoeden ;)

Ik heb een deel ingevroren (als ik alles ineens zou moeten opeten dan kregen we hier Amerikaanse taferelen qua taille-omvang), en ik ben benieuwd of die na ontdooien nog net zo goed smaken. Maar ik heb daar goede hoop op want ze waren de volgende dag misschien wel lekkerder dan toen ze warm uit de oven kwamen..!